Narzędzia SEO 2024
Bezpłatne i płatne najlepsze narzędzia SEO
Zebrał: Lolson Zawadzki – Full Brain Marketer www.fixfix.pl, twórca stron, sklepów, portali internetowych, fotograf, podróżnik, niezależny recenzent perfum magazynu LOLSON.LUXURY.
Narzędzia SEO w ogromnym stopniu pomagają w optymalizacji i pozycjonowaniu stron internetowych, dlatego mozna postawić sobie pytanie, które programy wybrać kiedy na rynku można ich znaleźć ponad setkę?
Jako ekspert ds pozycjonowania, nie chcę jednak tworzyć długiej, kompletnej listy narzędzi SEO, dlatego, że szanuję Wasz i mój czas. Uwierz mi, raczej nie będą Ci potrzebne inne, dodatkowe narzędzia.
Ta poniższa lista ma za zadanie pokazać najlepsze, najbardziej skuteczne i najwyżej oceniane narzędzia SEO na rynku. Kolejność jest przypadkowa. Proszę się nią nie sugerować.
Część z nich jest bezpłatna, ale zawiera też narzędzia SEO, za które myślę warto zapłacić, szczególnie jeśli zajmujesz się optymalizacją i pozycjonowaniem profesjonalnie.
Narzędzia SEO (bezpłatne i płatne)
Wyszukiwarka Google
Google Analitycs
Google Search Console
Google Page Speed Insights
Google Trends
Google Moja Firma
Planer Słów Kluczowych Google
Wikipedia
Ahrefs
Keywords Everywhere
SEO Site Checkup
Free Backlink Checker
MozBar
SEMrush
Ubersuggest
Yoast SEO
Keyword Surfer
Marketing Miner ⭐ Nowość 2022!
Lista ta będzie wciąż aktualizowana, dlatego też szczerze zachęcam Was do dodania jej do ulubionych.
Możesz również przesłać mi wiadomość lub zostawić komentarz na dole strony, jeśli przegapiłem Twoje ulubione narzędzia SEO.
1. Wyszukiwarka Google
Darmowa: TAK
Płatna: NIE
Z racji tego, że jest to najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce (używa jej ok. 98% użytkowników), dlatego też od niej właśnie należy zacząć. Tu wszystko się zaczyna.
Tu sprawdzimy obecne wyniki wyszukiwania, swoją pozycję pod wskazane słowa kluczowe czy także pozycję naszych konkurentów z branży.
Wielce przydatną i prostą funkcją przy znajdowaniu najpopularniejszych słów kluczowych dla interesującej nas branży jest pasek adresu wyszukiwarki oraz jej dolna część.
To w tych właśnie miejscach wyświetlają nam się podpowiedzi Google najbardziej popularnych fraz, które na przykład możemy wykorzystać w naszym pozycjonowaniu.
💡 Ciekawostką jest fakt, że dzięki jedynie wyszukiwarce Google jestem bardzo często w stanie od razu zająć pierwszą, drugą lub trzecią pozycję na bardzo popularne słowo kluczowe.
2. Google Analitycs
Darmowa: TAK (po utworzeniu konta)
Płatna: NIE
Google Analytics to nieoceniony zasób, który jest praktycznie niezbędny każdemu, kto chce, aby jego strona była wysoko w pozycjach wyszukiwania.
Zapewnia wiele przydatnych danych o witrynach, takich jak liczba odwiedzin strony, źródła ruchu czy też dane demograficzne lokalizacji.
Dzięki szczegółowym informacjom z Google Analytics możemy ulepszyć swoją strategię treści i dowiedzieć się, co działa, a co nie.
Google Analytics to jedno z najlepszych bezpłatnych narzędzi SEO, dlatego też powinien z niego korzystać każdy marketer cyfrowy.
3. Google Search Console
Darmowa: TAK (po utworzeniu konta)
Płatna: NIE
Goggle Search Console to bezpłatna usługa świadczona przez Google do zarządzania funkcjami wyszukiwania Twojej witryny.
Konsola wyszukiwania to zbiór raportów i narzędzi, które pomagają korygować błędy, a także ustawiać strategie i optymalizować rankingi wyszukiwarek.
Ważną funkcją jest natychmiastowe dodawanie lub aktualizacja (inaczej indeksowanie) Twoich podstron w wynikach wyszukiwania.
4. Google Page Speed Insights
Darmowa: TAK
Płatna: NIE
To darmowe narzędzie powinno być używane raz na miesiąc, aby zapewnić szybkie ładowanie Twojej witryny dla użytkowników.
Program przeskanuje witrynę, aby zidentyfikować wszelkie spowolnienia. Poda także sugestie, jak zwiększyć prędkość w witrynie.
Ważną rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę to fakt, że narzędzie to mierzy objętość i szybkość ładowania całej witryny i jej zawartości, natomiast z perspektywy użytkowników nie ma to większego znaczenia.
Użytkowników interesują jedynie pierwsze i najważniejsze treści czy części strony www jak slider, nagłówek czy wybrana kolumna informacyjna np. z aktualną pogodą.
Reszta strony może się ładować nawet i 20 sekund, a użytkownik i tak tego nie zauważy bo cała reszta będzie sprytnie ładowała się w tle.
Dowodem na to, że narzędzie to nie jest w pełni miarodajne jest fakt, że użytkownicy mają całkowicie różne procesory i pamięć RAM, która odpowiada za szybkość ładowania stron.
Ujmując to prościej, nasza strona będzie się szybciej wgrywała na najnowszym smartfonie iPhone, a znacznie krócej na tanich modelach smartfonów Xiaomi.
Konkludując, nie martwiłbym się miernymi wynikami (zaznaczonymi na czerwono) po przeprowadzonej analizie własnej strony, jednakże wiele z przedstawionych metryk jest pomocne przy technikach web performance.
5. Google Trends
Darmowa: TAK
Płatna: NIE
Badanie słów kluczowych wydaje się najbardziej oczywistym zastosowaniem Google Trends w oparciu o SEO.
Program ten sugeruje nowe słowa kluczowe oparte na aktualnie panujących trendach.
W swoich wcześniejszych wersjach Google Trends były raczej statycznym zasobem, rzadko aktualizowanym o nowe dane.
Z czasem moc tej usługi została wykorzystana na nowe i pouczające sposoby. Między innymi do SEO.
6. Google Moja Firma
Darmowa: TAK (po utworzeniu konta)
Płatna: NIE
Jeśli masz lokalną firmę, umieszczenie i optymalizacja wpisu w Google Moja Firma jest niezwykle ważna.
W przypadku lokalnych firm, wpis w Google Moja Firma może być nawet ważniejszy niż media społecznościowe, marketing treści, marketing e-mailowy, profile w innych witrynach katalogowych i wszelkie inne formy reklamy.
Poza tym musisz podjąć kroki w celu optymalizacji swojego profilu Google Moja Firma, aby uzyskać wyższą pozycję w wyszukiwaniu lokalnym.
Zawsze dbaj też o to, aby wpis był aktualny o takie dane jak kontakt, adres, godziny otwarcia, itp.
7. Planer Słów Kluczowych Google
Darmowa: TAK (po utworzeniu konta w Google Ads)
Płatna: NIE
Pierwszą rzeczą, do której powinieneś użyć tego programu, to znalezienie nowych słów kluczowych. To jest bardzo proste.
Gdy dowiesz się, jakie słowa kluczowe są powiązane z Twoją witryną, marką, niszą lub określoną kampanią, będziesz mógł użyć tych słów kluczowych, aby poprawić zawartość i SEO strony.
8. Wikipedia
Darmowa: TAK
Płatna: NIE
Wikipedia to największe na świecie repozytorium informacji online jest także kapitalnym źródłem słów kluczowych.
Pomyśl o tym. Wikipedia to globalna, wielojęzyczna, encyklopedia internetowa o swobodnym dostępie i bezpłatnych treściach.
Z 30 milionami artykułów i 18 miliardami odsłon miesięcznie jest to prawdopodobnie jedno z największych, ale najczęściej pomijanych źródeł siły słów kluczowych.
Wikipedia prawdopodobnie ma wpis – a może i dziesiątki – które dotyczą właśnie Twojej niszy.
Możesz także na jej łamach spróbować stworzyć własny artykuł i powiązać go ze swoją stroną internetową.
Wikipedia ma oczywiście ograniczenia. Nie pokazuje poziomu konkurencyjności dla danego słowa kluczowego. Nie wyświetla liczby operacji wyszukiwania ani innych danych, które informują o pełnych danych dotyczących słów kluczowych. Należy więc używać Wikipedii w połączeniu z dodatkowymi źródłami badań słów kluczowych.
Jeśli dopiero zaczynasz poszukiwania słów kluczowych lub chcesz zmodyfikować istniejącą strategię słów kluczowych, Wikipedia jest idealnym miejscem do rozpoczęcia.
9. Ahrefs
Darmowa: NIE
Płatna: TAK
Ten program to jedno z najbardziej popularnych, płatnych narzędzi SEO. Szczególnie przydatne do celów profesjonalnych w agencjach interaktywnych i web smarketingu.
Ahrefs pomaga Ci dowiedzieć się dlaczego Twoi konkurenci rankują tak wysoko i co musisz zrobić aby ich przeskoczyć.
10. Keywords Everywhere
Darmowa: TAK (ograniczone funkcje)
Płatna: TAK (dodatkowe funkcje).
Dodatek do przeglądarek internetowych Google Chrome i Firefox. Pokazuje miesięczną liczbę operacji wyszukiwania, koszt kliknięcia (CPC) i dane dotyczące konkurencji słów kluczowych na wielu stronach internetowych.
11. SEO Site Checkup
Darmowa: TAK (ograniczenie do audytu jednej strony dziennie).
Płatna: TAK (dodatkowe funkcje).
Kompletne narzędzie do analizy witryny internetowej, zawierająca również sugestie jej ulepszeń.
Po prostu wpisz adres URL swojej witryny, a szybko otrzymasz automatyczny audyt SEO.
Jest to szybki i łatwy sposób na znalezienie wad w Twojej stronie internetowej w celu poprawy SEO.
12. Free Backlink Checker
Darmowa: TAK
Płatna: NIE
Świetne, darmowe narzędzie do badania i weryfikacji linków zewnętrznych. Dzięki błyskawicznym wynikom poznasz całkowitą ilość linków prowadzących do Twojej domeny, a także dowiesz się dokładnie na których witryn one się znajdują.
13. MozBar
Darmowa: TAK (po utworzeniu konta).
Płatna: TAK (dodatkowe funkcje).
MozBar jest najbardziej zbliżony do starego paska narzędzi PageRank. Pomaga zrozumieć względną siłę linków zwrotnych każdej ze stron i domeny.
Szczegółowe dane (Domain Authority i Page Authority) wyświetlane są w przeglądarce Chrome pod każdym wynikiem wyszukiwania.
Domain Authority i Page Authority może to nie wszystko, ale możliwość natychmiastowego zapoznania się z profilem linku witryny na pasku narzędzi jest niezwykle cenna.
Jest to kluczowe narzędzie dla każdej strategii SEO i budowania linków, niezależnie od tego, czy analizujesz własną witrynę, czy podglądasz konkurencję
14. SEMrush
Darmowa: TAK (ograniczona).
Płatna: TAK (dodatkowe funkcje).
Niezwykle rozbudowane narzędzia SEO typu All-in-one zawierające różnego rodzaju analizy, monitoring pozycji, dobór słów kluczowych, funkcje optymalizacji i wiele, wiele innych.
15. Ubersuggest
Darmowa: TAK (tylko podstawowe funkcje)
Płatna: TAK
Darmowe narzędzia SEO do wyszukiwania słów kluczowych, które pomagają identyfikować słowa kluczowe, a także cel wyszukiwania za nimi, ukazując ich najwyższą pozycję w rankingu SERP.
Od krótkich do długich fraz, możesz znaleźć odpowiednie hasła do użycia w swojej witrynie z setkami sugestii z tego bezpłatnego, doskonałego narzędzia do słów kluczowych.
Dane zawarte w raporcie to liczba słów kluczowych, konkurencja, CPC i trendy sezonowe.
Możemy też ustalić, czy słowo kluczowe jest warte uwagi i czy jest konkurencyjne.
Ubersuggest
16. Yoast SEO
Darmowa: TAK (niewielkie ograniczenia funkcji).
Płatna: TAK (dodatkowe funkcje).
Narzędzia SEO Yoast SEO to wtyczka do WordPress, która zawiera wiele przydatnych funkcji zarówno do analizy jak i optymalizacji stron internetowych. Obowiązkowa pozycja dla właścicieli witryn opartych na tym systemie.
Dodaj tę wtyczkę do swojej witryny WordPress, jeśli jeszcze jej nie masz. Użyj jej do każdej strony i posta opublikowanego w Twojej witrynie.
Umożliwi to łatwą optymalizację tagu tytułu i opisu meta.
Pomoże Ci nawet zoptymalizować treść na stronie, sugerując, gdzie należy umieścić frazę kluczową, na którą próbujesz uzyskać wysoką pozycję w Google.
17. Keyword Surfer
Darmowa: TAK.
Płatna: NIE.
Keyword Surfer to w pełni bezpłatny dodatek do przeglądarki Chrome, który pomoże Ci analizować wyniki wyszukiwania Google bez konieczności logowania się do żadnej aplikacji. Wszystkie dane są dostępne z poziomu wyszukiwarki.
Dzięki temu dodatkowi znajdziesz właściwy potencjał danego słowa kluczowego, które Cię interesuje.
Rozszerzenie to jest świetnym sposobem na odkrycie liczby wyszukiwań, podobnych słów kluczowych i szczegółów rankingowych domen w wyszukiwarce Google.
W mgnieniu oka otrzymasz liczbę zapytań z rekomendowanymi i powiązanymi słowami kluczowymi.
Keyword Surfer korzysta z analizy podobnych słów kluczowych do wyciągania dodatkowych rekomendacji dotyczących słów kluczowych. W ten sposób możesz znaleźć wyszukiwane hasła, które są podobne do hasła kluczowego.
Dodatek poda nam również jakość linków zwrotnych i szacowany ruch w domenie.
Zastanawiasz się, jak trudno jest spozycjonować interesującą Cię frazę? Dane analityczne z tego dodatku pomogą Ci zaplanować treść i podejście do linków zwrotnych.
17. Marketing Miner
🇨🇿
Darmowa: TAK (w planie podstawowym dla 1 projektu).
Płatna: TAK.
Marketing Miner to bardzo ciekawa propozycja dla agencji interaktywnych, agencji SEO, freelancer`ów oraz właścicieli stron i sklepów internetowych. To oprogramowanie stworzone przez naszych południowych sąsiadów jest istnym kombajnem e-marketingowym. Mnóstwo przydatnych narzędzi w jednym programie. Czeski „marketingowy górnik” (z ang. marketing miner) przekopie dla nas ogrom przydatnych informacji dla dziesiątek interesujących nas domen czy tysięcy słów kluczowych. Znajdziesz tu między innymi skuteczne propozycje słów kluczowych, sprawdzanie indeksacji adresów URL, analizę produktów w porównywarkach cen, dane z analizy strumienia kliknięć, rankingi słów kluczowych, wzmianki o Twojej marce, sprawdzenie istniejących linków i wiele, wiele innych. Dzięki Marketing Miner możesz zbiorczo analizować wyniki wyszukiwania dla wielu słów kluczowych. Dzięki programowi będziesz miał wszystkie dane w jednym arkuszu kalkulacyjnym i będziesz w stanie pracować z nimi kiedy tylko chcesz.
Program pozwala za pomocą jednego kliknięcia sprawdzić niezwykle ważne dla e-marketera dane jeśli chodzi o rozwój własnych stron jak i stron Twojej konkurencji. Nowoczesne funkcje pozwalają śledzić i w dużej mierze także szpiegować wszelkie interesujące Cię poczynania w sieci firm z Twojej branży.
💡 Łatwy w nawigacji, ma przyjazny dla użytkownika interfejs, a podstawowy plan dla jednego projektu – co ważne – jest bezpłatny. Warto więc wypróbować bezpłatną wersję, aby zobaczyć, co Marketing Miner może dla Ciebie „wykopać”.
Najlepsze narzędzie SEO – Twój mózg
Ostatecznie najpotężniejszym narzędziem SEO jest to, co znajduje się pomiędzy naszymi uszami – mózg.
Nie ma jednego narzędzia, które da ci wszystko, czego potrzebujesz. Musisz więc zaufać swojej inteligencji, testując powyższe rozwiązania.
Wtedy dopiero znajdziesz się na dobrej drodze realizacji skutecznego planu SEO i szybko wzniesiesz się w rankingu Google.
Narzędzia SEO – jak wybrać najlepsze dla siebie?
Zalecam przetestowanie powyższych narzędzi SEO. Wtedy sami zadecydujecie, które staną się Waszymi ulubionymi i które przynoszą najlepsze rezultaty w Waszym web smarketingu.
- W moim poprzednim artykule, dowiesz się także jak znaleźć się na pierwszej stronie Google?
🎁 Bonus dla Ciebie
Chcesz być na pierwszym miejscu w Google? A może chcesz być jeszcze wyżej i zająć tzw. pozycję zero? To możliwe. Zobacz jak ja uzyskałem pozycję zero w Google.
- Poznaj mój artykuł o tym co to jest pozycja zero w Google i jak ją uzyskać >>.
Najpopularniejsze narzędzia SEO
Narzędzia SEO o największym wzroście liczby wyszukiwań w Google w ciągu ostatnich 5 lat:
Autor:
Nazywam się Lolson Zawadzki i chętnie pomogę Ci w zbudowaniu i pozycjonowaniu Twojej witryny, sklepu online lub bloga.
Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa osiągnęła wysokie wyniki wyszukiwania w Google, skontaktuj się z autorem tego artykułu czyli ze mną.
Bądź na bieżąco!
Obserwuj nas…
Najnowsze wiadomości o Web Smarketingu dla Ciebie lub Twojej firmy.
Bardzo fajne wtyczki. Nie słyszałem o większości z nich. Dzięki!
Bardzo przydatne. Niestety Ubersuggest i Neil Pattel zaczął w lutym 2020 kasować nas za używanie jego rozwiązań.
bardzo fajnie opisane super sprawa
Kompleksowo, świetna lista. Brakuje tylko w mojej ocenie Senuto/Semstorma które przydadzą się do działań na polskim rynku.
Dziękuje za dobry materiał:)
Dzięki za listę. Niektóre znane, oczywiste, inne mniej, ale fajnie, że wszystko zostało zebrane w jednym miejscu.