Pomysły na marketing lokalny
15 pomysłów, które pomogą Ci zwiększyć lokalną sprzedaż!
Budowanie udanego biznesu polega na marketingu i pozycjonowaniu produktów i usług przed właściwą grupą docelową.
Lokalne firmy stoją przed innymi wyzwaniami niż firmy o krajowym zasięgu, szczególnie jeśli chodzi o to, jak najlepiej sprzedać swoje produkty lub usługi.
Oto najciekawsze pomysły na marketing lokalny i tym samym proste sposoby na promocję firmy i zwiększenie lokalnej sprzedaży.
- Utwórz wizytówkę swojej firmy w Google Moja Firma.
- Zdobądź więcej pozytywnych opinii w Google.
- Zadbaj o lokalne pozycjonowanie swojej strony w Google (SEO).
- Promuj swoje treści na Facebooku wśród odbiorców lokalnych.
- Sponsoruj lokalne wydarzenia.
- Przystąp do lokalnej Izby Gospodarczej.
- Zaprezentuj swoją firmę w lokalnej telewizji.
- Współpracuj z innym, lokalnym biznesem (cross-marketing).
- Weź udział w lokalnych targach i wystawach.
- Wykorzystaj reklamę zewnętrzną.
- Wyszukaj lokalnego, wpływowego blogera.
- Rozwiń i pielęgnuj biznesową sieć rekomendacji.
- Twórz lokalne przewodniki i promuj je.
- Przemawiaj publiczne, jeśli czujesz się na siłach.
- Wykorzystaj lokalne hasztagi na Instagram.
Czytaj poniżej
1. Utwórz wizytówkę swojej firmy w Google Moja Firma
Utworzenie firmowej wizytówki w Google Moja Firma jest to najłatwiejszy, najskuteczniejszy i dodatkowo bezpłatny sposob, aby rozwinąć lokalny biznes za pomocą marketingu online. Prawdopodobnie ważniejszy nawet niż niektóre działania w mediach społecznościowych.
Twoja wizytówka powinna zawierać co najmniej aktualne zdjęcia, dane kontaktowe, godziny otwarcia, właściwe kategorie Twojego biznesu i adres URL witryny (jeśli dotyczy).
Wpis ten może być poszerzony o opis firmy, listę oferowanych usług lub produktów, aktualne promocje, filmy wideo, zdjęcia wnętrza firmy lub np. Twojego sklepu w zależności od kategorii Twojej działalności.
2. Zdobądź więcej pozytywnych opinii w Google
Opinie w Google mogą znacznie przyczynić się do pozyskania większej liczby lokalnych klientów w celu nawiązania współpracy z Twoja firmą. Wiesz o tym, jak wielki wpływ na zakupy mają opinie w serwisie aukcyjnym Allegro.
Znaczenie opinii w Google z dnia na dzień wciąż rośnie i już teraz mają one duży wpływ na podejmowane przez Internautów działania. Szczególnie w wymiarze lokalnego biznesu.
Zachęcaj więc klientów, aby podzielili się swoimi doświadczeń z Twoją firmą w Internecie. Zadbaj, aby były to jak najlepsze opinie i recenzje.
- To zadanie ułatwi Ci mój poprzedni artykuł wyjaśniający, jak zdobyć więcej pozytywnych opinii w Google >>.
3. Zadbaj o lokalne pozycjonowanie swojej strony w Google
Nie możemy zignorować faktu, że ok. 98% internetowych poszukiwań zaczyna się od wyszukiwarki Google.
Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, bardzo ważne jest, aby zoptymalizować treść witryny internetowej za pomocą właściwych słów kluczowych zawierających również miejsce lub obszar, który obejmujesz. swoim zasięgiem. W ten sposób Twoja strona będzie miała większą szansę na pojawienie się, gdy ludzie będą szukać usługi lub produktów w określonym przez nich mieście lub regionie.
Oto wzór: [usługa lub produkty, które oferujesz] + [lokalizacja], np. strony internetowe radom, noclegi mazury, kwiaciarnia ursynów, itp.
- Zobacz też poprzedni mój artykuł, jak znaleźć sie na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania Google >>.
- Możesz tez skorzystać z płatnych usług pozycjonowania lokalnego w postaci pakietu fixfixSEO >>.
4. Promuj swoje treści na Facebooku wśród odbiorców lokalnych
Jednym z najlepszych sposobów promocji lokalnej firmy jest Facebook. Jeśli zastanawiasz się, czy możesz znaleźć docelowych klientów na Facebooku, odpowiedź brzmi: TAK.
Facebook jest najlepszą platformą do komunikowania się z klientami. Przy tym bardzo precyzyjną, jeśli chodzi o grupy docelowe. Dlatego należy regularnie i często promować swoje treści na Facebooku.
Najpopularniejsze i najbardziej skuteczne opcje kampanii na Facebooku, które można wykorzystać do rozwoju firmy to:
- Skieruj użytkowników do swojej witryny.
- Skłoń więcej osób do reagowania, komentowania i udostępniania.
- Nawiązuj kontakty z potencjalnymi klientami i rozmawiaj z nimi.
5. Sponsoruj lokalne wydarzenia
Uczestnictwo w mniejszych, lokalnych wydarzeniach często wymaga jedynie niewielkich opłat w postaci sponsoringu, ale mogą one być świetnym sposobem na utrwalenie Twojej marki w lokalnej społeczności.
Te wydarzenia są zazwyczaj promowane na Facebooku i udostępniane w już zbudowanej przez organizatora społeczności. Możesz promować je także na własnych stronach społecznościowych – a nawet zwiększać ich widoczność poprzez płatne promowanie postów, aby mieć pewność, że społeczność, na którą kierujesz reklamy, zobaczy ją.
6. Przystąp do lokalnej Izby Gospodarczej
Pierwszą możliwą do wykonania czynnością jest upewnienie się, że Twoja firma jest zarejestrowana w lokalnej Izbie Handlowej. Większość lokalnych Izb Handlowych organizuje ciekawe spotkania biznesowe, szkoleniowe, zapewnia możliwość umiejscowienia reklam podczas tych wydarzeń, przeprowadza ceremonie przecinania wstążek stwarzając tym samym wiele okazji do poznania nowych kontaktów biznesowych.
Członkostwo w lokalnej Izbie Handlowej z reguły jest płatne, ale koszty te zapewne zwrócą się w szybkim tempie.
To dobre miejsce na spotkanie strategicznych partnerów (networking), wysłuchanie historii lokalnych przedsiębiorców na temat tego, co sprawdziło się, a co nie, a co najważniejsze na pozyskanie potencjalnych rekomendacji.
7. Zaprezentuj swoją firmę w lokalnej telewizji
Lokalna telewizja to świetna i często pomijana szansa na przekazanie informacji o Twojej firmie, Twoich produktach lub usługach.
Poproś o ofertę reklamową na reklamę telewizyjną o zasięgu lokalnym lub regionalnym. Często okazuje się bowiem, że to tak naprawdę niewielkie koszty, a efekt może być piorunujący.
Jeśli jakość reklamy będzie odpowiednia, efekt sprzedażowy może przekroczyć Twoje wyobrażenia. Co jak co, ale tradycyjna telewizja jeszcze nie umarła.
8. Współpracuj z innym, lokalnym biznesem (cross-marketing)
Współpracuj z innym, lokalnym biznesem, aby zwiększyć tym samym świadomość swojej marki. Obustronna promocja to świetna okazja dla dwóch lokalnych firm do wzajemnej pomocy.
Znajdź firmę, która oferuje inne produkty lub usługi jak Twoje, ale posiada tę samą grupę odbiorców. W ten sposób łącząc siły jest duża szansa na zwiększenie przychodów.
9. Weź udział w lokalnych targach i wystawach
Udział w lokalnych targach może przedstawić Twoją firmę większej społeczności dając im znać, na czym polegają Twoje produkty lub usługi.
Daje to również możliwość nawiązywania kontaktów z innymi firmami i partnerami, którzy mogą zwiększyć liczbę potencjalnych klientów.
Uczestnictwo w targach może jednak obniżyć Twój budżet marketingowy, dlatego ważne jest, aby przygotować się z odpowiednim wyprzedzeniem.
10. Wykorzystaj reklamę zewnętrzną
Pomysły na marketing lokalny dotyczą również tradycyjnych metod.
Mam tutaj na myśli reklamę zewnętrzną w postaci różnych rozmiarów tablic reklamowych czyli tzw. bilboardów
Mogą to być trwalsze i droższe rozwiązania jak baner PCV z nadrukiem lub tańsze, jak wydruk papierowy, który stosowany jest w krótszych, promocyjnych kampaniach.
Wykorzystać możemy też plakaty, które wyeksponowane w odpowiednich miejscach nie muszą być drogą metodą, ale skuteczność ich działania może być równie zadowalająca.
11. Wyszukaj lokalnego, wpływowego blogera.
Każde miasto ma lokalnych blogerów z kilkoma tysiącami lokalnych obserwujących. Bez potencjału dużej, krajowej publiczności ci lokalni blogerzy nie oczekują ogromnych wynagrodzeń, a co więcej, będą rozmawiać i trafią bezpośrednio do lokalnej publiczności.
W miarę wzrostu liczby lokalnych blogerów opisujących Twoje produkty lub usługi, zyskujesz większy ruch na swojej stronie www czy w stacjonarnej siedzibie firmy.
Co więcej, ruch na blogach z tych witryn może trwać latami lub tak długo, jak długo posty dotyczące Twojej firmy są archiwizowane gdzieś na ich stronie internetowej.
Widziałem promocje na blogach, które generują ruch przez wiele lat i dodatkowo ten ruch wzrasta, gdy blog się powiększa, a treść pozostaje zarchiwizowana i wciąż dostępna.
12. Rozwiń i pielęgnuj biznesową sieć rekomendacji
Zacznij od opracowania i rozwijania sieci poleceń biznesowych.
Wystarczy spojrzeć na wyniki, które można uzyskać, budując sieć polecania – osoby pomagające w osiąganiu celów.
13. Twórz lokalne przewodniki i promuj je!
Cóż za świetny sposób na tworzenie lokalnych treści! Zamiast tworzyć treści, które mówią o Tobie lub są tworzone jedynie „dla słów kluczowych”, zacznij tworzyć lokalne przewodniki.
Mając np. kawiarnię, stwórz internetowy przewodnik w formie podstrony na swoim blogu, który wskaże oglądającemu najciekawsze i najlepsze kawiarnie w Twojej okolicy.
W ten sposób możesz decydować o zawartości takiego przewodnika oraz wskazać wyjątkowe cechy Twojej firmy.
W ten sposób można stworzyć treści, które zbudują Twoją markę i które pomogą stać się częścią lokalnej społeczności i nie tylko.
Dzięki małym budżetom można dodatkowo wykorzystać promowanie tych przewodników w formie postów na Facebooku, aby uzyskać większy zasięg i zwiększyć liczbę zapytań związanych z marką związaną z ich głównym słowem kluczowym, np: „najlepsze kawiarnie warszawa”.
Ty i Twój zespół możecie robić dokładnie te same typy treści dla Twojego biznesu.
14. Przemawiaj publiczne, jeśli czujesz się na siłach
Skontaktuj się z lokalnymi szkołami, uczelniami, klubami sportowymi i organizacjami społecznymi w zależności jaki biznes prowadzisz.
Nigdy nie przegap okazji, by podzielić się swoją wiedzą i przy okazji opowiedzieć ludziom o swojej firmie.
15. Wykorzystaj lokalne hasztagi na Instagram
Poszukaj w aplikacji Instagram przydatnych, być może już istniejących hasztagów lub utwórz swój własny.
Prowadząc np. kawiarnię w Radomiu możesz podpiąć się i publikować posty z hasztagiem #kawaradom.
Oczywiście sztuką jest znalezienie wartościowych hasztagów, które mają największą popularność.
Pomysły na lokalny marketing – konkluzja
Wyjdź ze swojej strefy komfortu. Wybierz jeden z powyższych pomysłów i odpal go.
Podziel się również ze mną w komentarzach swoimi doświadczeniami w lokalnym marketingu Jeśli Twoja firma wdrożyła któryś z tych pomysłów czy strategii, też daj mi znać, jakie efekty udało Ci się uzyskać.
Autor:
Lolson Zawadzki – Ekspert Web Smarketingu czyli wszelkich cyfrowych działań integrujących e-marketing i e-sprzedaż w małych i średnich firmach.