Sztuczna inteligencja w marketingu
Sztuczna inteligencja w zarządzaniu i biznesie
Jak sztuczna inteligencja zmienia marketing?
Autor: Lolson Zawadzki – Full Brain Marketer, twórca stron i sklepów internetowych, pogromca WordPressa, fotograf, podróżnik – http://fixfix.pl
Sztuczna inteligencja (z ang. AI – Artificial Intelligence) to nauka zajmująca się budowaniem inteligentnych maszyn i programów, które potrafią myśleć i reagować jak ludzie. Posiada wyjątkowe możliwości, które można wykorzystać w marketingu cyfrowym w postaci generowania treści, komunikacji, kierowania reklam, wyszukiwania semantycznego, rozpoznawania mowy, analizy predykcyjnej i wiele innych.
Być może jeszcze tego nie wiesz, ale sztuczna inteligencja (AI) szybko stała się coraz ważniejsza w codziennym, cyfrowym świecie, a świat marketingu i reklamy nie jest wyjątkiem.
- 47% firm z zaawansowanymi praktykami cyfrowymi, ma już zdefiniowaną strategię sztucznej inteligencji.
- 84% przedsiębiorców zgadza się, że włączenie sztucznej inteligencji pozwoli ich firmie utrzymać przewagę konkurencyjną.
Choć idea sztucznej inteligencji może kojarzyć się z science fiction lat 60-tych z futurystycznymi robotami, to tak naprawdę jest czymś więcej, niż można sobie wyobrazić.
Szeroki zasięg sztucznej inteligencji w marketingu cyfrowym w 2020 roku dowodzi znaczenia tej technologii w dzisiejszym świecie.
W tym wpisie omówimy wpływ sztucznej inteligencji na marketing i pokażemy, jak wykorzystać moc sztucznej inteligencji do własnej strategii marketingowej.
Jak sztuczna inteligencja zmieni marketing cyfrowy?
Sztuczna inteligencja jest dość uogólnionym terminem, który obejmuje różne podejścia i technologie skonfigurowane w celu „myślenia” tak jak ludzie.
Jest już włączona do wielu technologii, o których prawdopodobnie już wiesz, takich jak np. rozpoznawanie głosu czy chatboty.
W tym miejscu przedstawię tylko kilka fascynujących elementów i zastosowań technologii sztucznej inteligencji oraz wyjaśnię, dlaczego wkrótce stanie się integralną częścią niemal każdego aspektu cyfrowego marketingu.
“To niezwykle ważne, by narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję
były łatwe w użyciu i by każdy mógł z nich skorzystać.”Christine Robson – Google
Uczenie maszynowe
Uczenie maszynowe czy inaczej mówiąc samouczenie się maszyn lub też systemy uczące się (z ang. machine learning) jest rodzajem technologii sztucznej inteligencji.
To proces, w którym maszyny są w stanie samodzielnie dowiedzieć się, jak samodzielnie rozwiązywać problemy, korzystając z wcześniejszych zbiorów danych, a tym samym „ucząc się” samodzielnie.
W kontekście marketingowym można go zastosować do wielu aplikacji – np. do kierowania reklam, generowania potencjalnych klientów (tzw. leadów) i optymalizacji wyszukiwania.
„Na naszych oczach startuje czwarta rewolucja przemysłowa.
Uczące się komputery drastycznie zmienią nasze życie.
Bardziej niż koło, prąd czy internet.”Jen Hsun Huang – CEO firmy Nvidia
Do pewnego stopnia sztuczna inteligencja w marketingu będzie podstawą, na której maszyny zaczną podejmować więcej decyzji biznesowych, tym samym przynajmniej teoretycznie, oszczędzając czas dla właścicieli firm i pracowników, aby bardziej skupić się na ludzkich, kreatywnych i finansowych elementach działalności gospodarczej i marketingowej.
Jednym z przykładów podejmowania decyzji w tym zakresie jest wykorzystanie cyfrowych asystentów osobistych typu Siri czy Alexa.
Koncentracja na zachowaniach konsumenckich
Sztuczna inteligencja w marketingu polega na podejściu opartym na obszernych danych marketingowych i podejmowaniu decyzji w tym zakresie. AI jest wykorzystywane do integracji danych z różnych platform.
Platformy zbierają i przechowują obecnie wszelkiego rodzaju dane w ramach analizy idealnych wzorców klientów w celu opracowania zautomatyzowanych systemów i indywidualnych profili klientów na określone rynki.
Wygląda na to, że w niedalekiej przyszłości komputery będą coraz bardziej odpowiedzialne za decyzje, które są podejmowane w firmie.
Powstanie możliwość jeszcze dokładniejszej analizy zachowań i profili klientów, dzięki czemu sztuczna inteligencja będzie mogła zasadniczo realizować swoją „własną” strategię działania, tworząc kopię, która będzie odpowiadać głosowi klientów obserwowanych online.
Ponadto konsumenci będą (choć być może nieświadomie) częściej podejmować decyzje o zakupie na podstawie systemów komputerowych, które już przeanalizowały swoje pomysły, wcześniejsze wyszukiwania i preferencje.
Integracja spostrzeżeń i obserwacji
Sztuczna inteligencja to przydatne narzędzie do gromadzenia i integracji zestawów danych z różnego rodzaju oprogramowania i innych narzędzi do ich gromadzenia.
Im bardziej zostanie on opracowany w tym celu, tym bardziej będzie skuteczny w kierowaniu i dostosowywaniu cyfrowych kampanii reklamowych w oparciu o profile klientów i ścieżki zakupowe.
Zatem za pomocą metaanalizy sztuczna inteligencja może przechwytywać i analizować zestawy danych w znacznie bardziej złożony sposób niż obecnie, wykorzystując jedynie narzędzia skierowane na przykład na pojedyncze kanały (jak np. Facebook Insights), co pozwala na automatyzację w znacznie bardziej innowacyjny sposób niż prawdopodobnie możemy sobie wyobrazić.
Analiza predykcyjna
Analiza predykcyjna to po prostu wykorzystanie danych, algorytmów statystycznych i technik uczenia maszynowego w celu określenia prawdopodobieństwa przyszłych wniosków na podstawie historii danych.
Modele predykcyjne mogą być stosowane w kilku obszarach, a marketing nie jest wyjątkiem.
Modele te pozwalają przewidzieć prawdopodobieństwo, że określony klient faktycznie zostanie klientem.
Mogą również przewidzieć inne aspekty, takie jak cena ofertowa niezbędna do dokonania konwersji lub klienci, którzy są bardziej skłonni do dokonania więcej niż jednego zakupu.
Kluczem tutaj jest pamięć o tym, że modele predykcyjne będą tak dobre, jak dane, które podajesz podczas ich tworzenia. Jeśli więc dane zawierają błędy lub występuje wysoki poziom przypadkowości, nie będzie w stanie dokonać poprawnych lub dokładnych prognoz.
Ta forma sztucznej inteligencji przekształci marketerów w aktywnych planistów, dzięki danym, które służą jako element wybiegający w przyszłość lub jako przewodnik przy podejmowaniu właściwych decyzji.
Wyszukiwanie semantyczne
Opierając się na wspomnianych wyżej pomysłach uczenia maszynowego i metaanalizie, wyszukiwanie semantyczne odnosi się do zdolności maszyn do zrozumienia kontekstowych wyszukiwań użytkowników w celu zaoferowania zestawu dostosowanych wyników.
Sztuczna inteligencja może to zrobić, lepiej rozumiejąc kontekstowe znaczenie niektórych wyszukiwanych słów i wzorców. Jest także w stanie zrozumieć bardziej szczegółowe i złożone relacje między różnymi zestawami danych – na przykład włączając historię wyszukiwania użytkownika na stronie wyników.
Co to oznacza dla SEO czyli optymalizacji i pozycjonowania stron www?
Oznacza to, że wyszukiwanie staje się coraz bardziej szczegółowe, prawdopodobnie obejmuje na przykład więcej wtórnych i słów kluczowych z długim ogonem (z ang. long-tail keywords) w ramach tego wyszukiwania.
Wyszukiwanie semantyczne polega na dotarciu do sedna.
Dlaczego dana osoba czegoś szuka? Jak tego szuka? A nie tylko pokazaniu tego, czego szuka.
Inteligentna kreacja i tworzenie treści
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do generowania potencjalnych klientów w kontekście tworzenia treści i jest już używana w kilku programach, takich jak np. WordSmith.
Sztuczna inteligencja jest przydatna do gromadzenia i raportowania danych, takich jak informacje sportowe i rynkowe oraz finanse.
Sztuczna inteligencja wybierze najbardziej odpowiednie treści spersonalizowane dla każdego unikalnego użytkownika.
Dobrym przykładem tego rodzaju techniki jest sytuacja, gdy sklep www pokazuje na końcu podobne lub powiązane przykłady innych produktów, które mogą ci się spodobać.
„Jeszcze przed 2029 r. boty nas dogonią.
Będą nie do odróżnienia od ludzkiej inteligencji.
Co więcej, zdołają przyswoić czyjś styl myślenia, osobowość i słownictwo tak,
by wyręczać go np. w prowadzeniu bloga.”Raymond Kurzweil
Podobnie jest w przypadku konfiguracji wielu platform czy programów, w których im częściej z nich korzystasz, tym więcej sztuczna inteligencja wie o Tobie i może wykorzystać swoją wiedzę, aby formułować Ci sugestie.
Ponadto sztuczna inteligencja będzie mogła pisać dynamiczne wiadomości e-mail dostosowane do preferencji subskrybenta.
Wyszukiwanie głosowe i rozpoznawanie mowy
Sztuczna inteligencja może obsługiwać różne rodzaje wyszukiwań, w tym rozpoznawanie głosu.
Ponadto może integrować różne rodzaje metod wyszukiwania w celu dostosowania wyników.
Być może jeszcze bardziej fascynujący jest fakt, że obecnie cyfrowi asystenci, tacy jak Siri, Alexa i Google Home, mogą teraz rozmawiać ze sobą (a przynajmniej będą to robić w przyszłych modelach).
A jeśli chodzi o rozpoznawanie mowy, raport z sierpnia 2017 r. twierdzi, że system rozpoznawania mowy Microsoftu był wtedy na niskim poziomie błędu wynoszącym tylko 5,1%.
Generowanie potencjalnych klientów
Niczym automatyczny rekruter, sztuczna inteligencja może przeszukiwać stosy danych, aby znaleźć idealnych klientów, a nawet współpracowników w oparciu o informacje, które już posiada i program, z którego korzysta.
Jeszcze bardziej fascynujące jest to, że AI może również przewidzieć lub ocenić, w jakim stopniu gotowy jest dany potencjalny klient.
Tak więc, do celów B2B, a nawet rekrutacji, może to zaoszczędzić dużo czasu i energii na zwykłe wyszukiwanie, pozostawiając więcej czasu na rozmowy sprzedażowe.
Jest już dostępnych kilka programów, które to robią, w tym Node, który wykorzystuje metadane do polecania nowych klientów, a nawet narzędzie LinkedIn Sales Navigator, które pomaga użytkownikom znaleźć potencjalnych pracowników.
Chatboty
Chatboty to zautomatyzowane narzędzia, które zasadniczo odpowiadają za interakcje z klientami i klientami.
Obecnie są w stanie robić takie rzeczy, jak odpowiadać na podstawowe pytania, a nawet realizować zamówienia. Są one używane przez firmy różnej wielkości i stają się coraz łatwiejsze do zintegrowania z nowoczesnymi witrynami www.
Warto zauważyć, że Facebook też będzie włączał chatboty do swojej aplikacji komunikatora. Chodzi o to, że klienci mogą łatwo wysłać wiadomość do strony biznesowej w celu omówienia spraw obsługi klienta.
Jest to jeden ze sposobów, w jaki firmy będą prawdopodobnie miały łatwy dostęp do „botów” w najbliższej przyszłości.
Przykładem chatbota opartego na AI (sztucznej inteligencji) jest K2Bots.AI
„W przeciągu najbliższych stu lat, komputery wyprzedzą ludzi,
jeśli chodzi o inteligencję.”Stephen Hawking
Inteligentne reklamy
Jest to jeden z obszarów, który najskuteczniej wykorzystuje sztuczną inteligencję.
Na przykład platformy reklamowe Google już korzystają z uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, aby znaleźć ludzi bardziej skłonnych do podjęcia pożądanego działania reklamodawcy.
Aby to osiągnąć, analizują informacje użytkownika, takie jak to, co lubią najbardziej, dane demograficzne i inne aspekty, aby poznać i wykryć jego prawdziwy potencjał na zakup.
„Jeśli sądzicie,
że komputer nie może stać się mądrzejszy od was,
to jesteście głupsi, niż myślicie”.
Inteligentne strony internetowe
Wyobraź sobie, że bez pomocy programisty lub projektanta stron www możesz stworzyć profesjonalną stronę internetową. Strona będzie mogła powstać jedynie na podstawie dostarczonych informacji, takich jak tekst, obrazy, wezwania do działania, itp.
Dzięki sztucznej inteligencji będzie można sprawić, że strona www będzie wyglądać profesjonalnie w znacznie krótszym czasie i po bardziej przystępnej cenie.
Automatyzacja i personalizacja
Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja są wykorzystywane jako sposób zrozumienia zachowań kupujących i podejmowania decyzji. Im bardziej rozumieją; tym więcej reklamodawców będzie mogło ukierunkować swoje strategie marketingowe na preferencje konsumentów.
Obecnie dużą część tego, co robimy w sferze marketingu cyfrowego, to „zgadywanie”, ciągłe testowanie i dostosowywanie, eksperymentowanie z tym, co, jak mamy nadzieję, będzie bardziej opłacalnym celem.
Podczas gdy nasze dzisiejsze narzędzia analityczne są znacznie dokładniejsze niż w czasach tradycyjnej reklamy, możliwość posiadania „wbudowanych” narzędzi decyzyjnych, które zasadniczo uczą się w trakcie pracy, jest naprawdę optymalna dla tego typu marketingu.
Jedna z najciekawszych i być może najbardziej użytecznych funkcji AI w marketingu cyfrowym polega na tym, że może wykorzystywać duże ilości danych, aby zasadniczo wybrać sposób kierowania pewnymi informacjami.
Można to zastosować do kierowania reklam. W tym celu możemy spodziewać się postępów w automatyzacji, które pomogą zoptymalizować zarówno relacje B2B jak i B2C.
Można wyświetlać spersonalizowane treści i oferty każdemu potencjalnemu klientowi, analizując jego lokalizację, urządzenie, przeszłe interakcje, dane demograficzne itp.
Można także zautomatyzować e-mail marketing i wysyłać regularne powiadomienia push do potencjalnych klientów w oparciu o ich obecną interakcję z Twoją firmą.
Sztuczna inteligencja w marketingu i biznesie
Każdy specjalista ds. marketingu cyfrowego powinien dowiedzieć się o sztucznej inteligencji
Czy zatem sztuczna inteligencja Cię przeraża czy uważasz, że okaże się wielce pomocna?
Czy nam się to podoba, czy nie, jest coraz bardziej wykorzystywana w naszym świecie. Często nawet o tym nie wiemy.
Możemy myśleć o tym jako o naruszeniu prywatności, ale częścią Twojego zadania jako specjalisty od marketingu cyfrowego jest zrozumienie, jak z niego korzystać etycznie.
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej powszechne i są niezwykle przydatne, jeśli chodzi o analizę i przewidywanie ścieżek potencjalnych klientów.
„Boję się nie tyle sztucznej inteligencji, ile ludzkiej głupoty.”
Joël de Rosnay
Jeśli myślisz o marketingu cyfrowym, nie musisz być specjalistą w tej dziedzinie, ale powinieneś być w stanie dobrze zrozumieć, w jaki sposób został i zostanie on włączony w przyszłości w działania marketingowe
Chociaż nie musisz rozumieć technicznych niuansów sztucznej inteligencji, aby przejść do marketingu cyfrowego, konieczne będzie dokładne zrozumienie, w jaki sposób kształtuje to dzisiejszy rynek cyfrowy na wszystkich poziomach i jak z kolei możesz ukształtować swoje nowe strategie.
Bądź na bieżąco!
Obserwuj…
Piszę o e-marketingu i technologiach dla Ciebie lub Twojej firmy.
Ciekawy wpis, od dawna zastanawiałam się, jak to wszystko działa. Osobiście wprowadzając do swojej firmy deep learning jako element ułatwiający sortowanie produktów wybrałam Deeptechnology. Świetnie poradzili sobie z zadaniem i znacznie zmniejszyli zakres obowiązków moich pracowników.