Czy warto mieć konto firmowe na Instagramie?
Zalety konta Biznes
Instagram dla firm
Czy warto mieć konto firmowe na Instagramie? Instagram to jedna z najszybciej rozwijających się platform społecznościowych. W roku 2019 odnotowano ponad ponad miliard użytkowników miesięcznie (więcej niż Twitter i Facebook).
I nie są to osoby korzystające jedynie z Instagram, ale są to także osoby kupujące za pośrednictwem tego kanału.
Oznacza to, że użytkownicy Instagram przyznają, że są pod wpływem marek po prostu przez to, co marki te publikują na tej platformie.
Biorąc to pod uwagę, warto przemyśleć, czy aby nie skonfigurować profilu Instagram dla Firm.
Jeśli tak, przeprowadzimy Cię przez kroki, które musisz podjąć, aby w pełni wykorzystać swoją działalność biznesową na Instagram.
Ale zanim to zrobisz, poczekaj chwilę i zastanów się, czy Instagram jest odpowiednią platformą dla Twojej firmy? Tak się składa, że Instagram nie jest niestety odpowiedni dla wszystkich!
Czy warto mieć konto firmowe na Instagramie? W dzisiejszym artykule przyjrzymy się następującym kwestiom:
- Kiedy Instagram nie jest dobry dla Twojej firmy?
- Jak konfigurować konto biznesowe?
- Jak dobrze tworzyć treść?
- Jak zwiększać ilości użytkowników (followersów)?
- Jak pielęgnować relacje z klientami?
- Jak przeprowadzać analizy na Instagram?
Dlaczego Instagram może nie być dobry dla Twojej firmy?
Wiedza o tym, czy zaadoptować Instagram do twojego marketingu, powraca po raz kolejny do tematu poznania Twoich klientów i konkurentów.
Mówiąc najprościej, jeśli twoi odbiorcy nie są na Instagramie, a Twoja firma nie pasuje do kultury Insta, to lepiej skup się na innych działaniach.
Instagram prawdopodobnie nie jest dla ciebie, jeśli:
Twoja grupa docelowa ma ponad 35 lat
Instagram to kompletny hit wśród młodych ludzi. Około 90% użytkowników ma mniej niż 35 lat.
Jeśli zatem masz starszych klientów, to możliwe, że Instagram nie jest dla Ciebie.
W końcu, w jaki sposób kiedykolwiek trafią na twoje posty na Instagram, jeśli w ogóle nie będą na platformie?
Twoi konkurenci nie używają Instagram
Dużą wskazówką co do tego, czy powinieneś używać Instagram, jest to, czy jest on używany przez Twoją konkurencję.
Nie znaczy to, że nie powinieneś uruchamiać profilu na Instagram, ale może to być wskazówka, że Instagram nie jest odpowiedni dla Twojej branży.
Twoim celem jest kierowanie ruchu do Twojej witryny
Spójrz na swoje cele w mediach społecznościowych. Jeśli Twoim głównym celem w mediach społecznościowych jest generowanie dużego ruchu na swojej stronie, to prawdopodobnie nie będzie to najlepszy sposób na Instagram.
Ponieważ na Instagramie przeważają zdjęcia i wideo, z kilkoma jedynie linkami prowadzącymi do Twojej witryny (poza linkiem umieszczonym w sekcji Bio), jest mało prawdopodobne, aby przyciągał wielu użytkowników bezpośrednio do Twojej witryny. Inne platformy, takie jak Facebook i Twitter, są do tego lepiej dostosowane.
Twój biznes nie jest „wizualny”
Chociaż niektóre bardzo niefotogeniczne marki używają Instagramu w sposób kompetentny (jak np. pewna polska firma oferująca szkolenia z obsługi wózków widłowych), mniejsze firmy mają trudności z uzyskaniem popularności na Instagramie, jeśli ich marka nie jest szczególnie wizualna (inaczej mówiąc jest nie jest sexy).
Załóżmy na przykład, że jesteś producentem sprężarek przemysłowych. Przekonanie o swojej pasji do tego, co robisz, może być trudne za pomocą fotografii na Instagram.
Bez utalentowanego fotografa jest to prawie niemożliwe. Rzeczywiście, nawet jeśli udałoby ci się zrobić kilka świetnych zdjęć swojego nowego kompresora przemysłowego, czy spodziewałbyś się, że twoja publiczność będzie go szukać na Instagramie?
Powiedziawszy to, jeśli jesteś gotowy zrezygnować z pokusy zaprezentowania swojej najnowszej maszyny, trzymaj się zakulisowych zdjęć firmy, aby wyrazić swoją kulturę marki.
Jeśli Instagram jest dla Ciebie…
Teraz zdecydowałeś, że Instagram może być dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy, czas rozpocząć optymalizację konta.
1. Skonfiguruj i zoptymalizuj konto Business:
Nie zapomnij założyć osobnego konta dla swojej firmy, zamiast korzystać z własnego konta osobistego. Twoja publiczność chce wiedzieć o twojej marce, a nie o tobie!
Zadbaj o właściwy opis w sekcji Bio
Skonfiguruj ciekawy profil, pisząc zapraszającą biografię, w którą wpinasz swoich zwolenników. Dozwolone jest tylko 150 znaków, więc spraw, by był wciągający i interesujący.
Nie zapomnij podać linku do swojej witryny, aby zwolennicy dowiedzieli się więcej o Tobie. Jest to jedyny link do kliknięcia na Instagramie, więc ważne jest, aby o tym nie zapomnieć! Nie zapomnij także podać swojego numeru telefonu, aby ludzie mogli się z Tobą skontaktować bezpośrednio (tzw. DM czyli Direct Message).
Określ swoją markę
Użyj obrazu i nazwy zgodnej z Twoją witryną i marką, aby nie mylić obserwujących.
2. Zacznij tworzyć treść… i rób to dobrze
Piękno Instagramu polega na tym, że umożliwia on „pasywnym kupującym” wchłanianie Twojej marki. To Twoja szansa, aby znaleźć się pod skórą swoich następców, bez konieczności wykonywania żmudnych testów sprzedaży.
Ale to jest skuteczne tylko wtedy, gdy wejdziesz w ducha Instagramu i post-kreatywnych i profesjonalnych obrazów, które uderzą w twoją publiczność.
Ustaw odpowiedni rozmiar
Obrazy na Instagramie są zazwyczaj kwadratowe i mają 612 × 612 pikseli, więc postaraj się nie wysyłać niewłaściwych rozmiarów ryzykując niekontrolowane wykadrowanie części obrazu.
Zdobądź odpowiedni styl
Zdjęcia typu lifestyle są zawsze popularne na Instagramie i są świetnym sposobem na dotarcie z kulturą marki do obserwujących.
Intrygujące zakulisowe zdjęcia to świetny sposób na codzienne wprowadzanie klientów od kulis w Twój biznes.
Użyj narzędzi do edycji
Wbudowane w Instagram narzędzia i filtry do edycji obrazów są użytecznym sposobem uzyskania rozpoznawalnego stylu, na który twoja publiczność odpowie zachwytem.
Użyj funkcji Stories na Instagramie
Historie na Instagramie umożliwiają stworzenie pokazu slajdów, który potrwa tylko 24 godziny – trochę jak Snapchat Stories.
To pozwala dać publiczności zabawny wgląd w kulisy i zaangażować się w działania wpływowe poprzez otagowanie innych kont.
Możesz również użyć hashtagów w swoich opowiadaniach, aby były bardziej dostępne.
3. Zdobądź followersów
Zwiększanie własnych użytkowników na Instagramie jest powolnym procesem i wymaga pewnego stopnia cierpliwości i wytrwałości.
Ale są rzeczy, które możesz zrobić, aby przyspieszyć proces dotarcia do odbiorców i poszerzenia swoich obserwatorów:
Użyj #hashtagów w swoich postach
Hashtagi pomagają dopasować posty do kluczowych słów i fraz, których szukają ludzie.
Zbadaj najlepsze hashtagi dla swojej niszy i przyjmij je w odpowiednich postach na swoim Instagramie. Mogą one być specyficzne dla Twojej branży lub ogólne, ale upewnij się, że są odpowiednie dla odbiorców i postów.
Uważaj, aby nie przesadzić z tematami hashtagów bo ryzykujesz osłabienie wykrywalności swojego posta.
Dbaj o to aby były związane z Twoim biznesem. Możesz użyć maksymalnie 30 hasztagów w jednym poście. Warto wykorzystać w pełni tą ilość.
Zidentyfikuj wpływ na markę
Zastanów się, kim są twoi ambasadorzy branży i sprawdź ich aktywność na Instagramie. Skontaktuj się z nimi i poproś o udostępnienie swojej marki. Możesz również nieformalnie współpracować z markami konkurentów, angażując się w marketing. Zasadniczo płacisz za duże marki z dużymi reklamami, które będą Cię promować.
Połącz się z opiniotwórcami
Stań się częścią „konwersacji” na Instagramie i udostępnij zdjęcia innych osób i marek, używając odpowiednich #hashtagów i @tagów.
Im bardziej angażujesz się w kontakt z publicznością, tym większe jest prawdopodobieństwo, że się Tobie odwzajemnią.
4. Pielęgnuj relacje z klientami
Możesz wykorzystać Instagram, aby poprawić i rozwijać dobre relacje ze swoimi odbiorcami i wpływowymi osobami z branży:
Twórz świetne napisy
Chociaż ustaliliśmy, że Instagram jest przede wszystkim platformą wizualną, to na zdjęciu mozesz dodać ciekawy podpis kreatywny, który pomaga w dalszym zaangażowaniu Twoich zwolenników.
Może to obejmować wezwanie do działania lub zadanie pytania (np. Jaki jest twój ulubiony letni koktajl?), w celu wywołania rozmowy.
Ustaw konkursy
Uważa się, że angażowanie klientów w konkursy jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie Twoich postępów.
Istnieją różne sposoby konfigurowania konkursów, od zwykłego proszenia odbiorców o „polubienie” postu, aż po przekazanie nagrody, a także zorganizowanie konkursu fotograficznego przy użyciu jednego z Twoich hashtagów (np. #fullbrainmarketer).
Utwórz „zakupy” na Instagramie
Instagram Shopping to stosunkowo nowe zjawisko, umożliwia firmom publikowanie zdjęć produktów i uczynienie ich bardziej wykrywalnymi.
Obserwujący mogą klikać elementy, aby dowiedzieć się więcej, a gdy są gotowi do zakupu, mogą przejść do witryny, aby dokonać zakup.
Użyj reklam Instagram
Instagram obecnie ułatwia mniejszym firmom reklamowanie się na Instagramie. Firmy są zaproszone do tworzenia reklam zdjęć, filmów, slajdów i artykułów.
Podobnie jak w przypadku reklam na Facebooku, wybierasz swoje cele, budżet, grupę docelową i harmonogram! Twoja reklama zacznie być wyświetlana jako reklama sponsorowana w kanałach dla ludzi na Instagramie.
5. Zmierz i popraw
Najlepszym sposobem sprawdzenia, czy Instagram zadziała dla Twojej firmy, jest po prostu zmierzenie jego sukcesów i niepowodzeń. W ten sposób możesz zacząć ulepszać zawartość i czas publikacji na Instagramie lub możesz zdecydować, że Instagram nie jest odpowiedni dla Twojej firmy.
Tak czy inaczej, warto wiedzieć, co oznacza sukces na Instagramie dla Twojej firmy. Czy sukces duża ilość obserwatorów, wysokie zaangażowanie Twoimi postami lub przekierowania do Twojej witryny?
Istnieje szereg narzędzi do planowania i analizowania mediów społecznościowych, które pomogą Ci skonfigurować posty i zmierzyć liczbę obserwujących, zaangażowanie i kliknięcia.
Podejmując decyzję o tym, które platformy społecznościowe przyjąć w swojej kampanii marketingowej, Instagram wydaje się oczywisty. Z największą miesięczną subskrypcją i najbardziej zaangażowaną bazą użytkowników wydaje się, że udostępnianie zdjęć na Instagramie będzie równoznaczne z natychmiastowym sukcesem biznesowym.
Ale w rzeczywistości Instagram po prostu nie nadaje się do każdej firmy. Jeśli twoja firma nie jest wyposażona w sprzęt wizualny, lub jeśli nie jesteś zbyt aktywny na Instagramie, warto zwrócić uwagę na Facebooka, Twittera lub LinkedIn.
Czy warto mieć konto firmowe na Instagramie?
Jeśli jednak zdecydujesz, że Twoja firma może skorzystać na Instagramie, mój powyższy przewodnik dotyczący optymalizacji konta biznesowego powinien dać Ci dobry początek.
To tylko fundamentalne dane, które pozwolą Ci przemyśleć sprawę istnienia profilu Twojej firmy na Instagram.
💡 Jeśli jesteś w pełni zdecydowany na rozpoczęcie przygody z Instagramem dla Twojego biznesu, zarezerwuj u mnie profesjonalne szkolenie z Instagrama, które będzie dedykowane bezpośrednio Twojemu biznesowi.
Autor:
Lolson Zawadzki / Full Brain Marketer. Wdraża web smarketing w małych i średnich przedsiębiorstwach. W branży internetowej od 1998 roku.