Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google?
Dlaczego Google nie widzi mojej strony? 👀
Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google?
Autor:
Lolson Zawadzki
Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google? Jest to bardzo powszechny problem, o którym zdarza się, że nie wiedzą nawet sami właściciele witryn. Jeśli masz podobny kłopot, nie martw się.
W tym artykule zagłębimy się w optymalizację stron internetowych (z ang. SEO czyli Search Engine Optimization) dla najbardziej popularnej w Polsce wyszukiwarki Google.
Artykuł przybliży przyczyny tego problemu i wskaże, jak je naprawić bez większego problemu.
Wyobraź sobie jedną z tych sytuacji: jesteś małą firmą, która właśnie uruchomiła zupełnie nową stronę internetową lub jesteś właścicielem strony internetowej, która działa już od jakiegoś czasu.
W każdym razie z jakiegoś powodu nie masz odwiedzających z wyszukiwarki Google.
Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google? Czy to nie wydaje się niezwykle dziwne?
Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google?
Przeprowadzę Cię przez 8 najczęstszych przyczyn tego problemu. Wyjaśnię, dlaczego mogło się to wydarzyć i jak sobie z tym poradzić.
Jeśli nie masz czasu na lekturę, możesz zlecić optymalizację swojej strony internetowej od razu. Wystarczy kliknąć tutaj.
1. Witryna nie jest zaindeksowana przez Google
Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google?
Gdy próbujesz przeszukać swoją witrynę w Google i nie pojawia się ona w wynikach wyszukiwania, może to oznaczać, że nie jest ona zaindeksowana przez wyszukiwarkę Google.
Sprawdź, czy Twoja witryna jest zaindeksowana, aby wyeliminować inne przyczyny.
Wpisz zatem w pasku wyszukiwarki Google frazę: site:www.twojadomena.pl
Przy czym użyj w tej frazie dokładnej i własnej nazwy Twojej domeny 😉
Na poniższym zrzucie ekranu widać, że wyszukiwana strona jako przykład wyraźnie nie istnieje w wyszukiwarce Google.
Aby nowa witryna zaczęła pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, powinno się wydarzyć co najmniej jedno z poniższych zdarzeń:- Roboty indeksujące Google automatycznie dodały witrynę do indeksu Google;
- Istnieją linki zwrotne prowadzące do nowej strony internetowej z innych źródeł.
- Właściciel witryny sam dodał witrynę do Google Search Console.
Zwykle użytkownicy nie muszą przesyłać witryny do Google, ale roboty indeksujące Google czasami mogą przegapić witrynę, a wtedy trzeba sprawę wziąć w swoje ręce i zarejestrować swój adres URL witryny (adres internetowy) za pomocą Google Search Console.
🛠 Jak to naprawić?
Jeśli zastanawiasz się: „Jak wyświetlić moją witrynę w wyszukiwarce Google, jeśli nie jest ona zaindeksowana?” To dokonaj następujących czynności:
- Utwórz konto Google dla webmasterów.
- Przejdź do konsoli wyszukiwania Google.
- Zakończ weryfikację, przesyłając plik sitemap.xml, jeśli go posiadasz, lub używając narzędzia Pobierz jako Google.
- Poczekaj, aż witryna pojawi się w indeksie i rankingu wyszukiwania Google. Może to potrwać nawet do kilku tygodni.
2. Twoja strona www nie ma mapy witryny
Mapa witryny XML to lista wszystkich stron Twojej witryny, która informuje Google i inne wyszukiwarki o Twojej strukturze strony.
Mapy witryn mogą przyspieszyć proces indeksacji i umożliwić Google skuteczniejsze indeksowanie witryny.
Jeśli nie masz mapy witryny, zdecydowanie dodaj ją, aby poprawić widoczność swojej witryny.
🛠 Jak to naprawić?
- Znajdź generator map witryn, taki jak np. xml-sitemaps.com (lub dowolny inny).
- Wpisz adres swojej strony i kliknij „Start”.
3. Wystąpił problem z plikiem robots.txt
Plik robots.txt jest instrukcją dla Google i innych wyszukiwarek, które strony indeksują i wyświetlają w wynikach wyszukiwania. Plik robots.txt można zazwyczaj znaleźć w następującym katalogu witryny: https://twojastrona.pl/robots.txt.
W niektórych przypadkach dane w pliku robots.txt blokują określone strony lub nawet całą witrynę w rankingu wyszukiwania Google.
Dla przykładu, tak wyglądałby tekst w pliku robots.txt z kilkoma zablokowanymi stronami:
User-agent: *
Allow: /Disallow: /moje-produkty
Disallow: /polityka-prywatnosci
„User-agent: *” dotyczy wszystkich robotów.
„Allow: /” zezwala na indeksowanie całej witryny.
„Disallow: /” ogranicza roboty do przeszukiwania całej witryny w przypadku, gdy nie ma poleceń „Allow” przypisanych do wielu stron witryny, które mają być indeksowane przez wyszukiwarki.
Twoja witryna może nie pojawiać się w Google z powodu polecenia „Disallow”, który blokuje indeksację całej witryny zamiast blokowania tylko określonych stron, tak jak w powyższym przykładzie.
🛠 Jak to naprawić?
- Otwórz plik robots.txt. Możesz go znaleźć w katalogu głównym w sekcji zarządzania plikami lub FTP.
- Sprawdź, czy zawiera polecenie „Disallow”, które uniemożliwia robotom indeksującym dostęp do Twojej witryny. W takim przypadku dokument będzie wyglądał następująco:
User-agent: *
Disallow: /
3. Aby umożliwić Google indeksowanie wszystkich stron w witrynie, usuń wszystko po poleceniu „Disallow”. W takim przypadku plik będzie zawierać następujące elementy:
User-agent: *
Disallow:
4. W kodzie Twojej strony jest metatag „noindex, nofollow”
Innym powodem, dla którego witryna dodana do Google Search Console może nie być wyświetlana w Google, jest metatag „noindex, nofollow” w kodzie witryny.
Służy do uniemożliwienia indeksacji niektórych stron i nadania robotom indeksującym wskazówek, jakie treści mają być indeksowane.
Metatagi wyglądałyby tak:
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>\
„noindex” informuje Google, aby nie indeksował strony.
„nofollow” informuje Google, aby nie odkrywał linków prowadzących z innych stron do Twojej witryny.
🛠 Jak to naprawić?
- Otwórz stronę główną swojej witryny.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy i przejdź do menu „Wyświetl źródło strony”.
- Sprawdź, czy na samym początku kodu znajdują się znaczniki „noindex” i „nofollow”.
- Jeśli są, zmień je odpowiednio na znaczniki „index” i „follow”:
<meta name = ”robots” content = ”index, follow”>
5. Witryna nie zawiera treści lub posiada jej zbyt mało
Wyszukiwarki indeksują witryny, aby znaleźć konkretne słowa kluczowe, które pomagają im zrozumieć, o czym jest dana witryna. Nie widzą obrazów (poza tekstem alternatywnym ALT), ale mogą czytać i interpretować teksty.
Czasami właściciele witryn decydują się na imponujące projektowanie stron internetowych i grafiki, ale nie korzystają z treści, które mogą przenieść witrynę do pierwszej strony Google.
🛠 Jak to naprawić?
- Wyszukaj własne słowa kluczowe, które korelują z Twoimi oferowanymi produktami i usługami.
- Regularnie twórz unikalne treści (np. artykuł na blogu co kilka dni), używając tych słów kluczowych.
6. Zawartość witryny jest mało unikalna
Jeszcze jedna odpowiedź na pytanie „Dlaczego moja witryna nie wyświetla się w Google?” Dotyczy tego, jak wyjątkowa i unikalna jest publikowana przez Ciebie treść.
Google korzysta z algorytmu Google Panda, aby rozwiązać problem powielonej treści, która jest zasadniczo treścią wyświetlaną na więcej niż jednym adresie URL.
Jeśli Twoja witryna uruchomiła ten filtr, Konsola wyszukiwarki Google nie wyśle żadnych powiadomień.
Jedynym sposobem radzenia sobie z tym problemem jest przeprowadzenie dogłębnej analizy treści.
🛠 Jak to naprawić?
- Skopiuj część treści do wyszukiwarki Google. Jeśli Twoja witryna nie jest wyświetlana na pierwszej pozycji, Google traktuje inne witryny jako oryginalne źródło i umieszcza je wyżej niż Twoja witryna.
- Użyj detektora plagiatu, takiego jak DupliChecker, CopyLeaks, PaperRater lub innego, aby znaleźć strony internetowe o tej samej zawartości.
- Zastąp każdy zduplikowany artykuł lub post na blogu unikalnym elementem słownym. To wymaga dużo czasu i zasobów, ale wysiłek naprawdę jest tego wart.
7. Witryna posiada dużo nienaturalnych linków zwrotnych
Istnieje inny filtr o nazwie Penguin, który wykrywa manipulacyjne schematy łączące na stronach internetowych.
Jeśli właściciel witryny zakupił nielegalne linki zwrotne z niepowiązanego źródła w celu zbudowania wizerunku popularnej witryny, może zostać zbanowany przez Google.
🛠 Jak to naprawić?
- Korzystaj z usług takich jak Google Webmaster Tool Links lub Ahrefs, aby sprawdzić profile linków zwrotnych i ocenić je.
- Wyeksportuj wszystkie linki, które uważasz za spam do pliku Excel.
- Sprawdź te linki za pośrednictwem Google Search Console. Dla Google oznacza to, że wolisz, aby te linki nie były brane pod uwagę.
8. Twoja strona została przejęta przez hakera
Zdarza się, że Twoja witryna może zostać zhakowana, a nawet stać się niebezpieczna dla innych użytkowników, jeśli zostało tam na nieszczęście wgrane złośliwe oprogramowanie (np. spamerskie).
Proces odzyskiwania witryny prawdopodobnie nie będzie tak prosty jak w poprzednich krokach, ale jest do wykonania.
Jeśli będziesz miał z tym problem, zawsze możesz wynająć eksperta z fixfix do tego typu spraw.
🛠 Jak to naprawić?
- Zarejestruj się w Google Search Console.
- Sprawdź, czy haker nie zweryfikował jeszcze Twojej witryny na liście użytkowników jako właściciela domeny.
- Usuń z listy wszystkich nieautoryzowanych, podejrzanych użytkowników lub właścicieli.
- Sprawdź dane w Centrum wiadomości w Google Search Console.
- Postępuj zgodnie z instrukcjami, aby ocenić ewentualne uszkodzenie Twojego serwisu przez złośliwe oprogramowane lub uszkodzenia przez spam, w zależności od konkretnego przypadku.
Najlepsze rozwiązanie – wynajmij eksperta
Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google? Na szczęście wielu powyższych problemów związanych z widocznością Twojej strony internetowej i SEO można łatwo uniknąć, jeśli skontaktujesz się z odpowiednimi osobami we właściwym momencie: już na etapie planowania i tworzenia strony internetowej.
fixfix utworzy dla Ciebie wysokiej jakości witrynę internetową i przy tym zapewni, że nie napotkasz żadnych problemów, o których wspominałem w tym artykule.
Skontaktuj się ze mną, aby uniknąć powyższych problemów ☎ 733-349-349 (733-FIX-FIX).
Kup gotowe pakiety optymalizacyjne SEO
Autor:
Lolson Zawadzki / Full Brain Marketer, ekspert SEO. W branży internetowej od 1998 roku. Wdraża web smarketing w małych i średnich przedsiębiorstwach.