Featured snippet – co to jest?
Featured snippet czyli polecany fragment to format, który ma zapewnić użytkownikom zwięzłą, bezpośrednią odpowiedź na ich pytania – bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania, bez konieczności klikania konkretnego wyniku. To tzw. „pozycja zero” w Google.
Celem opisywanych fragmentów jest zapewnienie najlepszej odpowiedzi na pytania użytkownika i zaangażowanie użytkowników w tworzenie bardzo wartościowych treści na stronach wyników wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Results Page).
Google poprzez swój algorytm ma możliwość wykrywania stron, które mogą odpowiedzieć na pytanie użytkownika.
Wyszukiwarka Google wyświetli najwyższy wynik na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania (pozycja zero w Google), w formie akapitu, listy, tabeli lub nawet filmu wideo.
Wyróżniony fragment będzie zawierał również link do strony źródłowej, tytuł strony i adres URL strony.
Informacje o wyróżnionym fragmencie są często pobierane z pierwszej strony Google, ale nie zawsze tak jest, ponieważ algorytm czasami wyświetla odpowiedzi ze strony drugiej, trzeciej lub nawet dalszej.
Przykłady wyróżnionych fragmentów
Poniższe obrazy są przykładem tego, o czym piszę.
Gdy wpiszesz w Google szukaną frazę „pozycja zero w google” najprawdopodobniej wyskoczy Ci mój wyróżniony artykuł na upragnionej pozycji zero tak jak poniżej.
Przypadek? Oczywiście, że nie.
Kolejny przykład. Jeśli wpiszesz w Google zapytanie „jak zweryfikować konto na Instagram”, pojawi się Tobie najprawdopodobniej stworzona przeze mnie czyli firmę https://fixfix.pl strona:
Gdy wpiszesz w Google pytanie „co oznacza skrót seo”, pojawi się poniższy lub podobny fragment z innej strony.
Będzie on miał na celu odpowiedzieć na twoje pytanie bez konieczności klikania w stronę internetową, na której znajduje się odpowiedź.
Obok często pojawia się też pomocna miniatura obrazu. Pewnie nie raz się z tym spotkaliście, prawda?
Kolejny przykład dotyczy odpowiedzi na zadane pytanie w pasku wyszukiwarki Google „kiedy powstał internet„:
Polecane fragmenty, a wyszukiwanie głosowe
Kolejny bardzo ważny aspekt polecanych, wyróżnionych fragmentów dotyczy ich wyszukiwania głosowego Google.
Jeśli zadasz pytanie w telefonie lub urządzeniu domowym Google Home, nie odpowie ci ono listą 10-ciu możliwych wyników.
Da ci jedną, wybraną odpowiedź. Pod warunkiem, że można w ten prosty sposób odpowiedzieć na to pytanie.
Odpowiedź, którą otrzymasz, zostanie pobrana z wyróżnionego fragmentu kodu (featured snippet).
W rzeczywistości otrzymasz jedyną odpowiedź na zapytanie wyszukiwania głosowego.
🥇
Pierwsze miejsce vs pozycja zero w Google
W dzisiejszym biznesie osiągnięcie pożądanego miejsca nr 1 w Google jest nadal głównym celem.
Choć pozycja ta jest idealna, jest jeszcze jedno miejsce, do którego e-marketerzy powinni dążyć.
Miejsce to nazywane jest pozycją zero, fragmentem polecanym przez Google, fragmentem z odpowiedzią lub po angielsku featured snippet lub direct answer.
Pewnie nie jednokrotnie widzieliście wyróżnione, polecane fragmenty wyświetlane przez Google w wynikach wyszukiwania.
Ale być może nie wiedzieliście, co to dokładnie jest.
Dlatego w tym artykule chciałem poświęcić trochę czasu na to, aby go przedstawić i podać kilka pomocnych wskazówek, dzięki którym można je uzyskać.
🏆
Jak zdobyć pozycję zero w Google?
Można się łatwo domyśleć, że te fragmenty z odpowiedzią zapewniają sprzedawcom niesamowite możliwości wyprzedzenia konkurencji. Są niezwykle cenne dla biznesu. To mistrzostwo pozycjonowania.Pozwala to bowiem firmom na:
- większą widoczność swojej marki w sieci,
- podwyższenie współczynnika klikalności strony, na której użytkownik znajdzie odpowiedź,
- zwiększenie ruchu na swojej stronie internetowej,
- uwiarygodnienie i zwiększenie autorytetu w Internecie,
- efektywną ekspozycję na urządzeniach mobilnych (są to wyniki wyświetlane w zapytaniach wyszukiwanych głosem).
Bądź na bieżąco:
Jak osiągnąć najwyższy, bezpłatny wynik wyszukiwania w Google?
Moje poniższe wskazówki nie zagwarantują Ci pozycji zero w Google. Z pewnością jednak pomogą Ci w znacznym stopniu uzyskać ten zamierzony, mistrzowski efekt.
1. Poznaj swoich odbiorców
Ta wskazówka jest i powinna być podstawą wszystkich Twoich działań marketingowych.
Musisz znać swoich odbiorców od środka i na zewnątrz, aby skutecznie do nich dotrzeć.
W ramach tego musisz dobrze zrozumieć, czego szukają w Internecie.
Powinieneś znać rodzaje zadawanych przez nich pytań, abyś mógł odpowiednio na nie odpowiedzieć i dopasować jak najlepsze treści.
2. Znajdź właściwe słowa kluczowe
To istny powrót do podstaw SEO.
Jeśli nigdy nie prowadziliście badań nad słowami kluczowymi, to dobry moment, aby takie rozeznanie rozpocząć (podobnie jak wszystko, co jest związane z wynikami wyszukiwania).
Uważa się, że większość polecanych fragmentów jest wywoływana przez słowa kluczowe o długim ogonie.
Ponieważ celem opisywanych fragmentów jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, zalecam rozpoczęcie badania słów kluczowych od zapytań opartych na pytaniach.
Także zapytań o charakterze informacyjnym (jak w poprzednim obrazie – „co oznacza skrót SEO”).
Warto rozpocząć burzę mózgów dla wyboru słów kluczowych i dowiedzieć się, czego szuka publiczność.
W tym celu można skorzystać z kilku sposobów, które często na szkoleniach polecam:
- Przeczytanie mojego poprzedniego artykułu o tym, jak wybrać właściwe słowa kluczowe.
- Przeglądanie forów internetowych i serwisów pytań i odpowiedz typu Zapytaj ONET lub Quora.
- Dotarcie do zespołów sprzedażowych lub wsparcia w celu sprawdzenia, jakie pytania są zadawane.
- Przeglądanie wyników Google i „wyszukiwanie podobne do:” na dole strony wyników wyszukiwania lub„ Ludzie również zadają ”pytania, które znajdziesz w innych fragmentach.
- Dodatkowo, gdy zaczniesz wpisywać wyszukiwane hasła w Google, zacznie ono automatycznie wypełniać powiązane wyszukiwane hasła, które wpisali ludzie. Może to również stanowić dobry temat słowa i pytania kluczowe.
- Przeprowadzanie wywiadów z obecnymi klientami i potencjalnymi klientami oraz zapisywanie rodzajów zadawanych pytań.
- Monitorowanie pytań w mediach społecznościowych.
3. Twórz najwyższej jakości treść, która odpowie na pytania
Jeśli znasz już solidną strategię dotyczącą tworzenia treści (ang. content marketing), to prawdopodobnie piszesz dobre artykuły.
Artykuły, które odpowiadają potrzebom odbiorców rozwiązując ich codzienne problemy.
Ale jeśli chodzi o tworzenie treści z zamiarem osiągnięcia pozycji zero, musisz pogłębić i rozbudować te treści.
Aby w pełni odpowiedzieć nie tylko na pytanie, ale na szereg innych towarzyszących mu zagadnień.
Pewnie nie jesteś jedyną osobą, która pisze o swoim temacie w Internecie. Wygląd treści nie powinien znacznie różnić się od standardowych postów na blogu.
Powinny one nadal być wysokiej jakości, zabawne, informacyjne i skoncentrowane na odbiorcach.
Pytania i odpowiedzi wydają się być popularnym formatem przyciągającym uwagę Google.
Są przyjazne dla użytkownika oraz jasno i zwięźle odpowiadają na najczęściej zadawane pytania.
Nie jest to bynajmniej jedyny format do rozważenia na Twojej stronie www, ale może być to dobry punkt wyjścia na najwyższe, naturalne i bezpłatne wyniki wyszukiwania.
4. Pozycjonowanie i optymalizacjia czyli SEO
Chociaż nie wszystkie fragmenty są pobierane z pierwszej strony Google, choć zdecydowana większość tak, więc nie można pominąć najlepszych praktyk SEO czyli pozycjonowania i optymalizacji naszej strony internetowej
Wdrażaj najlepsze i najnowsze taktyki SEO na swojej stronie – poznaj aktualne czynniki rankingowe.
Nie zapomnij także o znacznikach mikrodanych schema.org. Jest to wciąż często niewykorzystane, a skuteczne narzędzie.
Zwiększ swoją całkowitą obecność online – zwróć uwagę na linki przychodzące, wpisy w katalogach, profile w mediach społecznościowych, recenzje online i oczywiście twórz coraz to nowe, przydatne treści.
5. Odpowiednie formatowanie odpowiedzi
Celem właściwego formatowania treści jest to, aby Google łatwo odczytał i znalazł najlepszą odpowiedź.
Odpowiednie sformatowanie treści może więc odegrać dużą rolę w uzyskaniu pozycji zero.
Rozważ użycie poszczególnych, podstawowych sposobów formatowania jak:- Listy numerowane.
- Tabele.
- Punktory.
- Wykresy.
Lista jest dłuższa, ale pamiętaj o trzech sposobach wyświetlania fragmentu (akapitu, listy lub tabeli) i spróbuj sformatować tekst w sposób, który pasowałby do tych kategorii.
Pozycja zero w Google – czy warto?
Biorąc pod uwagę powyższe wskazówki i włożoną, ciężką pracę w ich wdrożenie, Google i tak nie zagwarantuje Ci pozycji zerowej w swoich wynikach wyszukiwania.
Ale nawet jeśli nie osiągniesz tej pozycji, nie martw się! Nie myśl, że straciłeś swój czas.
Nadal zyskasz ogromną wartość, pracując nad tymi procesami, w tym poprawiając zabawę z treścią i ogólnie poprawiając wysiłki związane z SEO, co jak pewnie wiesz, jest bardzo ważne.
Pozycja zero to taka wisienka na torcie.
Niestety nie dla wszystkich!
- Czy Ty pracujesz nad tym, aby uzyskać pozycję zero dla swojej firmy?
- Jakie praktyki wdrażasz, aby osiągnąć ten cel?
- Napisz w komentarzach o swoich doświadczeniach w temacie pozycji zero w Google.
Autor:
Lolson Zawadzki – Full Brain Marketer, ekspert SEO i pozycjonowania stron internetowych. Skutecznie wdraża web smarketing dla małych i średnich firm.
Właśnie w firmie pracujemy nad uzyskaniem pozycji 0. Dziękujemy za artykuł, pozdrawiamy!